Być jak Ignacy
Od października uczniowie naszej szkoły przystąpili do realizacji VII edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Być jak Ignacy” – Zostań ambasadorem nauki, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
Założyliśmy trzy Koła Naukowe: „Ananasy z pierwszej” prowadzone przez panią Olgę Kozar oraz dwa “Być jak Ignacy” z klas 4, prowadzone przez panią Ewelinę Rybińską i z klasy VIII prowadzone przez panią Marzenę Niewiadomską.
Celem zajęć jest:
- przybliżenie wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów;
- poznanie sylwetki Ignacego Łukasiewicza oraz przemysłu naftowego i gazowego;
- popularyzacja wiedzy na temat innych polskich naukowców oraz ich wynalazków, odkryć i dokonań;
- poznanie nauk matematyczno-przyrodniczych i historii polskiej myśli technicznej;
- kształtowanie postaw patriotycznych;
- promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczeniu i obserwowaniu, tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy.
Pierwszy etap dotyczył cząstek elementarnych i chemii w życiu codziennym. Uczniowie zapoznali się z postacią Marii Skłodowskiej Curie. Zbudowali modele atomów i przygotowali tematyczną gazetkę.
Tajemnicze? zniknięcie Ignacego
Historia nauki to historia wybitnych osób, których odwaga i determinacja zmieniły świat. Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza od lat wspiera działania propagujące naukę i edukację.
Dzięki akcji "Być jak Ignacy" mamy nadzieję przekonać dzieci i młodzież, że pełni pasji ludzie rozpoczynający naukę byli tacy jak oni. W każdym dziecku drzemie wiele możliwości. Potrzeba tylko dobrych wzorców, skutecznej motywacji i inspirujących historii, by dodać mu odwagi i zachęcić do poznawania świata.
Jak co roku Szkoła Podstawowa nr 11 bierze udział w kolejnej już VI edycji programu "Być jak Ignacy". Uczniowie klasy VII a oraz uczniowie klasy III a (zrzeszeni w kole "Ananasy z trzeciej klasy") mają za zadanie odnaleźć wielkiego naukowca, który zagubił się w czasoprzestrzeni. Krocząc wskazówkami udzielanymi przez robota BLU wyruszyli w niezapomnianą podróż śladami tajemniczego zniknięcia Ignacego. Poprzez naukę i zabawę stają się polarnikami i konstruują kompasy, budują samoloty zgłębiając podniebne odkrycia. Poznają tajniki ludzkiego mózgu i zachwycają się pięknem przyrody. Budują maszyny proste i stają się odkrywcami prehistorii, aż wreszcie wyruszą w kosmiczną podróż prowadzącą do celu tej przygody czyli odkryć energetycznych i postaci naszego bohatera - Ignacego. A oto postępy naszych działań w poszczególnych etapach.
Uczniowie SP 11 w WIRTUALNYM ŚWIECIE TECHNOLOGII
Ostatnie spotkanie z Ignacym ……
Przed uczniami Szkoły Podstawowej nr 11 w Tomaszowie Maz. ostatni blok tematyczny zajęć edukacyjnych w programie „Być jak Ignacy” organizowanym przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
Uczestnicy projektu, uczniowie klasy VI d, przeniosą się w wirtualny świat technologii cyfrowych, Internetu i programowania. Będą szukali odpowiedzi na pytanie: Jak nowe technologie mogą pomóc ludziom w codziennym życiu?
Przekonają się, co nas czeka, ….jakoś wkrótce …..
Zapoznają się z technologią wirtualnej rzeczywistości gier i techniką wykorzystywaną do produkcji filmów.
Poznają sylwetkę wybitnego matematyka Stefana Bacha i dowiedzą się, że programowanie robotów i tworzenie aplikacji na telefon to również …. MATEMATYKA.
Przeniosą się w świat rozszerzonej rzeczywistości, robotyki i sztucznej inteligencji. Wybiorą się w wirtualny świat doświadczeń z profesorem Why, a na koniec opracują 5 z@s@d bezpiecznego korzystania z Internetu.
I, …niestety, ta podróż będzie ich ostatnią w tej edycji.
Ale, czekamy na kolejne spotkania z wielkim naukowcem! Do zobaczenia!
Ignacy utknął w przyszłości ! ? Jego wehikuł czasu popsuł się i odmawia posłuszeństwa.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11 w ZS-P nr 7 w Tomaszowie Maz. próbują pomóc wielkiemu uczonemu wydostać się z roku 2070, realizując kolejne wyzwania V edycji programu „Być jak Ignacy”.
Rozpoczęli właśnie III etap projektu, który dotyczy transportu i miast przyszłości. Ich zadaniem jest zapoznanie się technologią przyszłości: kosmicznymi windami, programowalną materią, rozszerzoną rzeczywistością czy drukiem 3D. Rozpoczęli od poznania historii transportu i wyruszyli w podróż do przeszłości Ekspresem Odkrywcy. Następnie zajmą się zagadnieniami transportu miejskiego i autonomicznego. Będą promować elektromobilność i poszerzać wiedzę na temat autonomicznego transportu przyszłości. Transportu, który będzie opierał się na czujnikach analizujących otoczenie oraz ruch pojazdów opartych na ciągłej komunikacji.
Opracują wizję miasta przyszłości i makietę pojazdów przyszłości uwzględniających ekologię, wykorzystanie energii odnawialnej i bezpieczeństwo. Zbudują model poduszkowca oraz wykonają schemat nawiązujący do zasady działania superszybkiej kolei Hyperloop.
Podziwiamy i życzymy powodzenia!
Szkoła Podstawowa nr 11 w Tomaszowie Mazowieckim, to szkoła , w której realizuje się marzenia i pasje dzieci. Szkoła, która wspiera i otacza troską swoich uczniów dając szansę na wszechstronny rozwój. Odważnie i śmiało podejmujemy wyzwania, dlatego realizujemy wiele projektów.
Po raz kolejny przystąpiliśmy do programu Fundacji PGNiG S.A. im. Ignacego Łukasiewicza pod honorowym patronatem MEN „Być jak Ignacy”. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem - Nauka to Przyszłość.
Młodzi naukowcy będą realizowali zajęcia w czterech blokach tematycznych:
- Rodzaje i źródła energii oraz energii odnawialnej.
- Ekologia i zmiana klimatu.
- Transport i miasta przyszłości.
- Technologia cyfrowa, Internet i programowanie.
Głównym celem naszego projektu jest popularyzacja nauk matematyczno – przyrodniczych, historii polskiej myśli technicznej oraz wiedzy na temat polskich naukowców ich wynalazków i odkryć. Dlatego każdy mały i duży człowiek naszej społeczności szkolnej jest zapoznawany z sylwetką Ignacego Łukasiewicza pioniera przemysłu naftowego w Europie.