Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Rozwój czytelnictwa

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole był realizowany w 2017 roku. Uczestnictwo w Programie było możliwe dzięki zaakceptowaniu przez Wojewodę Łódzkiego wniosku napisanego przez bibliotekarza, zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Celem programu było rozwijanie kompetencji czytelniczych i upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Dzięki realizacji programu biblioteka szkolna pozyskała środki w wysokości 15 tys. złotych na zakup nowości wydawniczych. Księgozbiór powiększył się o 1095 książek, w tym lektur szkolnych (60%) i literatury pięknej spoza kanonu lektur (40%). Aby dokonać właściwych wyborów przy zakupie książek, przeprowadzono ankiety wśród uczniów, wywiady z nauczycielami, plebiscyt na ulubioną książkę wśród uczniów, a także poproszono Oddział dla Dzieci i Młodzieży MBP w Tomaszowie Maz. o listę najbardziej poczytnych tytułów w bibliotece wśród młodych czytelników. Na podstawie zebranych informacji, przygotowano własną listę książek do zakupu, która została pozytywnie zaopiniowana przez samorząd uczniowski i radę rodziców.
W toku realizacji zadań zapisanych we wniosku, biblioteka szkolna ściśle współpracowała z Oddziałem dla Dzieci i Młodzieży MBP i Biblioteką Pedagogiczną mieszczącą się w naszym mieście. W ramach współpracy, kierownik Biblioteki Pedagogicznej wziął udział w spotkaniu z rodzicami uczniów naszej szkoły i przedstawił referat pt. Wpływ czytania na rozwój dziecka. Wartości czytania. Wspólnie z Biblioteką Pedagogiczną zorganizowano szkolenie dla nauczycieli bibliotekarzy z powiatu tomaszowskiego, jak również kierownik BP zasiadał w jury konkursu czytelniczego o tytuł Mistrza Pięknego Czytania, corocznie organizowanego przez bibliotekę szkolną. W ramach współpracy z MBP wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo, a biblioteka szkolna wraz z uczniami uczestniczyła w imprezach czytelniczych, organizowanych przez Oddział dla Dzieci i Młodzieży MBP, takich jak: Kulinaria i jedzenie w literaturze i sztuce, z "Weselem” Wyspiańskiego w tle, Droga do wolności, 150 rocznica urodzin Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz w spotkaniach autorskich z Mellisą Darwood i Wojciechem Cesarzem. Uczniowie przy każdej wizycie zwiedzali bibliotekę dla dzieci i młodzieży oraz zapoznawali się z księgozbiorem w niej zgromadzonym. Wspólnie z biblioteką młodzieżową, biblioteka szkolna zorganizowała w ramach kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom z okazji XVI Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, spotkanie czytelnicze pt. Czytanie zbliża, w ramach którego nasi uczniowie czytali przedszkolakom książki polecane przez Fundację ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom. Każdego roku przedstawiciele Oddziału dla Dzieci i Młodzieży MBP są członkami jury w konkursie o tytuł Mistrza Pięknego Czytania, organizowanego przez bibliotekę szkolną. W ramach wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów, odbyły się w szkole konkursy czytelnicze i plastyczne, takie jak: Jaka to lektura?, Konkurs recytatorski, Konkurs poezji patriotycznej, Konkurs na plakat reklamujący książkę i czytanie, Projekt okładki do książki, konkurs pięknego czytania o tytuł Mistrza Pięknego Czytania. W ramach akcji przeprowadzonej przez bibliotekę szkolną, polegającej na zbiórce niepotrzebnych książek od uczniów i nauczycieli, powstało na parterze szkoły miejsce „bookcrossing”, z którego każdy może wziąć lub przynieść i zostawić książkę, którą chce się podzielić z innymi czytelnikami. Uczniowie w swoim wolnym czasie odwiedzali przedszkola i czytali w nich bajki, wierszyki i opowiadania. W bibliotece szkolnej odbywały się wystawy książek, w tym nowości czytelniczych. Zorganizowano też świąteczny kiermasz książki.
W toku realizacji NPRCz klasy realizowały projekty promujące książki i czytelnictwo. Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej m.in.: spotkanie z książką. W ramach projektu odbyły się lekcje biblioteczne w klasach szkoły podstawowej promujące nowości książkowe połączone z ich wypożyczaniem. Przeprowadzono ankiety wśród rodziców uczniów klas czwartych, a ich wyniki przedstawiono na korytarzu szkolnym w formie gazetki pt. Lektury naszych rodziców. Klasy siódme przeprowadziły wywiady z nauczycielami i zaprezentowały ich wyniki również w formie gazetki szkolnej pt. Ulubione książki naszych nauczycieli z czasów szkolnych oraz wykonały prace plastyczne i literackie o tematyce Mój ulubiony bohater literacki.
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Projekt obejmował wszystkich uczniów naszej szkoły. W ramach akcji odbyło się czytanie przez radiowęzeł informacji o święcie oraz utworów poetyckich o książce. W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie i nauczyciele głośno czytali fragmenty wybranych przez siebie książek. Starsi czytają młodszym - pod takim hasłem gimnazjaliści czytali czwartoklasistom na ich lekcjach Akademię Pana Kleksa. W świetlicy szkolnej, na długich przerwach, uczniowie z koła bibliotecznego czytali starszym uczniom książkę pt. Złodziejka książek a klasy siódme wzięły udział w spotkaniu autorskim w MBP z Melissą Darwood.
Miejsca Polski, które warto zobaczyć. W ramach projektu uczniowie klas drugich gimnazjum zapoznali się z literaturą zgromadzoną w bibliotece, wybrali ciekawe miejsca w Polsce, które warto zobaczyć oraz przygotowali prezentacje multimedialne przedstawiajace najciekawsze walory turystyczne naszego kraju. Projekty przedstawiono na forum poszczególnych klas. Realizacji projektu towarzyszyła wystawa książek z biblioteki szkolnej o tematyce geografii turystycznej Polski. Przeprowadzono również konkurs na najlepszą prezentację multimedialną.
Inscenizacja fragmentu „Zemsty” Aleksandra Fredry - projekt realizowany w kl. IIe gimnazjum. W ramach projektu uczniowie wypożyczyli, przeczytali i omówili książkę na lekcjach jęz. polskiego. Wybrano fragmenty do inscenizacji oraz przydzielono role i zadania. Uczniowie brali udział w próbach przedstawienia, do których przygotowywali stroje i scenografię, napisali także zaproszenia oraz zaprojektowali afisz.
Polecamy - książki, które warto przeczytać. Projekt zrealizowany był w klasach trzecich gimnazjum. Podczas jego realizacji uczniowie zapoznali się z nowościami zakupionymi do biblioteki szkolnej, wypożyczyli je i na podstawie ich treści przygotowali prezentacje multimedialne zachęcające swoich kolegów do przeczytania książek. Przedstawienie prezentacji multimedialnych odbywało się na forum klas. W ramach realizacji działań z NPRCz opracowano nowy Regulamin biblioteki umożliwiający wszystkim czytelnikom w szkole wypożyczanie książek na okres ferii i wakacji.
Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zaowocowała wzrostem zainteresowania książką i zwiększeniem się czytelnictwa w szkole. Biblioteka wzbogaciła swoje zbiory o książki będące bestsellerami na rynku wydawniczym zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami czytelników oraz o lektury zapisane w nowej podstawie programowej. Uczniowie chętnie uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo i wykazali się dużym zaangażowaniem w realizacji projektów. Wzrosła świadomość rodziców w zakresie znaczenia książki w życiu każdego dziecka.